Kaiken kaikkiaan sähköajoneuvoja ei tarvitse pelätä. Niiden suunnittelun lisäksi myös tieinfrastruktuuria parannetaan, mikä tekee käytöstä mahdollisimman mukavaa ja turvallista. Tärkeintä on ottaa huomioon kaikki näiden ajoneuvojen ominaisuudet ja ryhtyä joihinkin varotoimiin, jotta et altista itseäsi ja laitteitasi lisäriskeille.
Akku vähissä
Itse akun purkautuminen on täysin normaali ilmiö, mutta ongelmia voi syntyä, jos välittömässä läheisyydessä ei ole energialähdettä lataamiseen. Voit lisätä matkaa, joka voidaan kattaa jäljellä olevalla latauksella, noudattamalla muutamia vinkkejä:
- Kaikki energiaa kuluttavat "ylimääräiset" laitteet, ensisijaisesti ilmastointijärjestelmät, poistetaan käytöstä.
- Erityisen energiansäästötilan aktivointi. Tämä löytyy yleensä mistä tahansa sähköautosta.
- Maksimaalinen tasainen ajotyyli ilman äkillisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia, jotka kuormittavat moottoria.
- Hidastamista ei käytetä jarrulla, vaan moottorin kierrosluvun säätämisellä, mikä auttaa täydentämään akun varausta palautumisen ansiosta.
Ongelmia sähköauton käynnistyksessä
Sattuu niin, että edes täyteen ladatulla akulla ei ole mahdollista käynnistää moottoria. Ottaen huomioon, että sähköautoa ei ole varustettu polttoaineen syöttöjärjestelmällä, keloilla ja sytytystulpilla, ongelma liittyy useimmiten tavallisen 12 voltin akun purkamiseen.
Tämän akun tarkoitus on syöttää virtaa ajoneuvon elektronisiin laitteisiin ja diagnostiikkajärjestelmiin. Jos jälkimmäiset eivät toimi, tietokone päättelee, että käynnistys ei ole turvallinen ja sammuttaa moottorin. Jotta et joutuisi ongelmiin, sinun on pidettävä akun lataustaso jatkuvasti hallinnassa kriittisessä tilanteessa, jää vain "sytyttää" toisesta autosta.
Sähköauto jumissa
Mikä tahansa ajoneuvo voi jäädä loukkuun muta- tai lumiloukkuun, eikä sähköauto ole poikkeus. Jos pyörät alkavat luistaa, menettelyn tulisi olla sama kuin tavallisten autojen tapauksessa, sinun tulee yrittää lisätä niiden tarttumiskerrointa pintaan asettamalla kovia esineitä ja kaivamalla kaivoja. Siinä on vain kaksi päähienoa:
- On mahdotonta mennä "keinumaan". Normaalin ja peruutusvaihteen vaihtoehtoista aktivointia sähkömoottorissa ei ole, joten on parempi unohtaa välittömästi tämä tekniikka, jota usein käytetään maastossa.
- Liikkeet, joissa pohja koskettaa pintaa, ovat sallittuja vain ääritapauksissa. Tässä on akku, joka on alttiina ulkoisille vaikutuksille huolimatta lisäsuojauksista, levyistä ja levyistä. Jos joudut "raahaamaan" sähköautoa, se tulee tehdä mahdollisimman huolellisesti, tarkkailla prosessia visuaalisesti ja kuuluvasti välttäen nykäyksiä ja vieraita ääniä.
Kommentit
Lähetä kommentti